Van keukentafel tot rebels merk: het ontstaan van IKBINDR

De telefoon ging: ‘We willen een nieuw fonds in de markt zetten om de mismatch op de arbeidsmarkt op te lossen’. ‘Kun je daar een concept en naam voor bedenken?’ Daar begon de zoektocht naar een naam en onderscheidend merkconcept.

De geboorte van Binder
In Oldenzaal ontstonden tijdens een brainstorm de eerste ideeën voor een naam en concept. De naam mocht ook wel wat Twentse roots in zich hebben. Een eerste idee van 'Binder' werd geboren aan de keukentafel. Binder gaat over verbinding, maar laat ook zien dat je er bent (ben er). Een helder concept: een fonds dat mensen verbindt met hun passie en hen helpt hun doelen te bereiken. Binder zou fungeren als een brug tussen waar je nu bent en waar je wilt zijn. Het moest een bron van inspiratie en ondersteuning zijn, een plek waar mensen hun dromen kunnen waarmaken. Dit eerste idee lieten we bezinken en gingen we ‘nog even op kauwen’.

Brainstormen vanuit de auto
De ontwikkeling van IKBINDR stopte niet bij de keukentafel. Onderweg naar een afspraak brainstormden we verder in de auto. Om te laten zien dat het fonds er voor het individu is, kwam het woordje 'IK' in beeld. Zo ontstond de invalshoek ‘ik binder toch’, een speelse knipoog naar het ‘er zijn’ voor het individu om hun eigen pad te volgen én je droom te behalen/waar te maken. Het had een beetje een activistisch tintje: Ik binder bie. Tegelijkertijd moest het niet te stereotype Twents zijn. Zo werd het een unieke mix die zowel herkenbaar als vernieuwend was. Het gevoel voor IKBINDER als merk begon steeds meer te groeien.

Een ‘rebel’ met een missie
Om het nog eigentijdser en merkwaardiger en ook wat rebelser te maken, werd IKBINDER omgevormd tot IKBINDR. Je spreekt het nog steeds goed uit zonder de 'e'. IKBINDR is bedoeld voor de mensen die hun eigen weg wilden vinden en hun hart willen volgen. De oprichters willen een fonds opzetten dat niet vastzat aan de regels en structuren van de traditionele fondsen. Het moest anders zijn, makkelijk toegankelijk, laagdrempelig, gericht op het individu en niet op bedrijven. Het fonds moest een hulpmiddel zijn, een partner die je helpt je dromen na te jagen zonder ingewikkelde procedures of bureaucratische rompslomp.

Klaar voor de toekomst
De rest is geschiedenis, maar het concept zou al snel uitgroeien tot een revolutionair fonds: IKBINDR. Wat begon als een simpel gesprek, ontwikkelde zich in korte tijd tot een platform dat het individu centraal stelt en bedrijven buiten beschouwing laat. IKBINDR werd gecreëerd met een duidelijke visie: laagdrempelig, no-nonsense en vooral actiegericht. IKBINDR is er voor iedereen die zijn of haar talent met de toekomst wil verbinden. Of je nu lasser wilt worden, van de bank af wilt komen, of geen geld hebt voor een studie, IKBINDR is er voor jou. Een fonds dat iedereen, ongeacht de situatie, de mogelijkheid geeft om vooruit te komen. 

Colofon
Het ontstaan van het IKBINDR merk is een samenwerking van:
ROC van Twente (Anke Laarhuis, Edwin Kamp, Caroline Niekus)
.NLVK (Hugo Brinkman en Martijn Assen)
Bert Otten (Radar Advies)
Twente Board

Wij maken gebruik van cookies

Cookies helpen ons begrijpen hoe je de website gebruikt. Zo kunnen we steeds verbeteren.