Want naast dat ik in september dit jaar zelf de schoolbanken weer ben ingegaan én mijn werk als gecertificeerd lasser, geef ik al dertien jaar les bij STODT in Hengelo, één avond per week. Hier verzorg ik ook incompany trainingen en geef ik lastechnische adviezen aan bedrijven.
Lesgeven geeft mij vreugde. Ik krijg er enorm veel energie van. Het is zó geweldig om kennis over te brengen. Om leerlingen mee te nemen in mijn passie voor lassen en ze alles te leren wat ik daarin geleerd heb de afgelopen 35 jaar. Ik ben heel open in mijn lessen. Ik vraag de leerling die stil is, pro-actief naar zijn gedachten over hetgeen hij mee bezig is. Ik daag mijn leerlingen uit hun manier van denken met mij te delen. Ik betrek ze over en weer bij elkaars opdrachten zodat ze van elkaar leren en nodig ze uit om bij mij te komen en dingen te vragen. Ik stimuleer ze en dan zie je dat ze opbloeien. Net zoals ik op dit moment, nu ik zelf aan een opleiding kan beginnen dankzij Twents Fonds voor Vakmanschap. Daar ben ik zo enorm blij mee!
Ik ben al meer dan 35 jaar werkzaam als lasser/constructie bankwerker, de laatste 20 jaar als gecertificeerd lasser. Dat is lassen onder een bepaalde norm aan de hand van een lasmethode beschrijving. Hier komt veel kennis en denkwerk bij kijken en je moet soms onder extreme druk presteren, want één kleine fout en de las wordt afgekeurd.
Fysiek is het best intensief. En eigenlijk heb ik al best wel lang een droom. Om naast het lesgeven meer de richting van Internationaal Weldon Technology op te gaan. Als IWT’ er ben ik straks verantwoordelijk voor de werkvoorbereiding van het lassen onder een bepaalde norm. Maar ook voor de productie, inspectie en aflevering van het product op lastechnische facetten. Dit doe ik nu al voor een deel bij STODT. Qua lasuitvoering kan ik dat ook met twee ogen dicht. Na mijn opleiding kan ik echter ook de theorie meer onderbouwen, omdat ik dan nog meer kennis heb van het samenspel tussen eisen, normen en uitvoering. Daar komt meer bij kijken dan alleen het lassen zelf. En dat is ook de toekomst. Voor mij de reden om voor mezelf, mijn werkgever, maar ook mijn studenten de boeken weer in te duiken. Na mijn opleiding ben ik nog beter in staat de cursisten van STODT te begeleiden in het vergroten van hun vakmanschap.
Begin september ben ik begonnen. Ik heb zoveel praktijkervaring dat ik bijna alle theorie die ik leer, in mijn hoofd direct kan vertalen naar de praktijk. Ik weet dan precies welke stappen ik maak. Dat scheelt natuurlijk enorm. Maar daarnaast pas ik ook nu op mezelf toe, wat ik mijn studenten altijd adviseer. Ik heb een goede planning gemaakt waarin ik op de avonden dat ik geen les geef, bezig ben met mijn studie. Ook op andere vrije momenten. Mijn kinderen doen aan topsport. Ik breng ze weg en ga dan bijvoorbeeld in de kantine zitten leren. Er zijn natuurlijk altijd valkuilen en je hebt altijd momenten dat het zelf even niet lukt. Tegen mijn leerlingen zeg ik altijd: ‘Zorg dat de mensen om je heen weten waar je mee bezig bent, zodat ze je kunnen steunen en waar nodig een zetje kunnen geven. Ga naar je docent als je met vragen loopt of kijk in je omgeving wie je kan helpen met bepaalde kennis.’ En dat geldt natuurlijk ook voor mij.
Het eerste blok, waar ik nu mee bezig ben, is wiskunde en elektrotechniek. Dit is vooral veel theorie. Ook ik heb hier een vangnet. Met wiskunde helpt mijn vrouw mij bijvoorbeeld, echt geweldig. Ze is een echte wiskundefanaat en legt heel goed al die stappen uit. Dan is het direct helder. Thuis kunnen de kinderen alleen maar waarderen dat ik ook huiswerk aan het maken ben. En krijg ik een opmerking als: ‘Kun je ook eens voelen hoe dat is.’ Of een vraag: ‘Laat eens zien pap? Oh, dat is makkelijk. Dat kun je.‘ Ik krijg nu dus terug wat ik hen al die jaren vertel. Dat is niet alleen heel leuk, dat schept ook weer een band.
In januari doe ik examen voor dit eerste gedeelte. Wat ik verder leer in deze opleiding en wat het mij brengt ga ik gedurende de opleiding, die in totaal anderhalf jaar duurt, allemaal met jullie delen, via deze blogs. Tot de volgende!