Zoals ik in mijn vorige blog al vertelde, heb ik een vrouw die gelukkig heel goed is in wiskunde. Daarnaast heb ik veel aan één van de docenten op de opleiding. Ik leer door hem niet alleen alles over elektrotechniek, maar hij hielp mij óók met de stelling van Pythagoras. Hij maakte een filmpje hoe je een diagonaal berekent, hoe het er in de praktijk uitziet en hiermee werd de stelling visueel inzichtelijk en kon ik het toepassen.
Het tempo ligt hoog. Van de vier personen met wie ik ben gestart in september vorig jaar, zijn er al twee afgehaakt. Het is ook zeker pittig, maar ik vind het vooral enorm interessant! Ook de vakken materiaalkennis en sterkteleer waar we in het huidige blok mee bezig zijn.
Veel van de studenten aan wie ik lesgeef bij het STODT hebben vaak vragen over het nut van vakken als materiaalkennis en wiskunde. Die willen gewoon een product maken. Maar je hebt deze onderliggende kennis echt nodig! Dat ervaar ik nu des te meer, door deze scholing.
Mijn eigen docenten doen mij zelf ook als docent groeien. Bovengenoemde docent weet een complexe materie altijd eenvoudig te verklaren door vanuit meerdere hoeken een onderwerp aan te vliegen. Deze andere manier van kennis overbrengen, pas ik in mijn lessen nu ook toe en ik merk dat dit een beter resultaat oplevert. Zelf studeren, verandert mij als docent. Ik sta daar wel voor open natuurlijk. En kan door zelfreflectie, doorgeven wat ik ook op dit gebied leer. De studenten stellen nu nog meer vragen en door mijn andere benadering is er meer interactie, maar is het ook rustiger.
Als lasser kijk ik al anders naar de producten die ik realiseer. Ik ben op dit moment bezig met materialenkennis en sterkteleer. Hierdoor ga je nog meer en bewuster nadenken over alle stappen, bijvoorbeeld de warmte-inbreng. Ik merk ook dat ik dingen anders benader.
Het zit soms maar op een paar procent vast hoe de combinatie van materialen is, wat maakt dat het goed eindproduct is. Een vak als materialenkennis lijkt misschien niet het meest leuke vak is, maar het is zo interessant. Juist door hier veel van te snappen kun je veel herleiden en het heeft enorm veel invloed op alles dat je doet.
Ik merk ook dat ik daarin groei. Laatst werd mijn advies gevraagd bij een bedrijf in de regio. Een bepaalde las was afgekeurd voor certificering. Door alle verdieping en kennis die ik nu op doe, word ik nog meer betrokken bij meer ingewikkelde vraagstukken en kon ik ook daadwerkelijk helpen. Ik wist precies wat er moest gebeuren, mede door de kennis die ik nu al op heb gedaan.
Zo is het volgen van een studie nu al een mooie optelsom van meerdere factoren. Dat geldt voor uitvoeren van het laswerk dat ik maak, de adviezen waar ik voor gevraagd word, maar ook voor doceren. Doordat ik nu ook zelf weer leer, kan ik op beide terreinen nog beter mijn werk doen. Mijn drive en plezier die ik heb in de groei die ik doormaak, zorgt ervoor dat ik de combi van werken, lesgeven en studeren ook volhoud.
Over een paar maanden heb ik deze opleiding er op zitten en begin ik volgend jaar aan de opleiding IWT. Graag spreek ik jullie dan nog een keer weer.