Het mooie is dat je allemaal je eigen projecten hebt en dat je met je eigen carrosserie bezig bent. Je krijgt een tekening, van daaruit ga je materiaal halen en vervolgens zagen, boren en slijpen om dat wat op de tekening staat in elkaar te zetten. Ik begin met niks en als ik het dan aflever is het een onderdeel van de vrachtwagen geworden. Het leukste van elk project is dat je iets van A tot Z kunt maken. Als alles dan in elkaar gezet is en je ziet de verschillende onderdelen aan de vrachtwagen zitten dan geeft dat een goed gevoel.
Ik doe van alles: boren, zagen, slijpen, knippen en lassen bijvoorbeeld. Dat geeft al veel afwisseling, maar ik wil ook dingen bijleren. Verder kunnen en verder groeien. Ik wil niet iets standaard blijven doen en vooral uitdaging houden in wat ik doe. Heel simpel werk zou mij ook niet genoeg prikkelen. Ik wil dingen onderzoeken, ontdekken en toepassen, waardoor een bepaald proces mogelijk makkelijker wordt. Daarom wil ik mezelf blijven ontwikkelen.
Dit werk moet je echt leren. Door heel veel te doen, maar ook door veel te vragen aan ervaren collega’s doe je ervaring op. Door te kijken hoe een ander het doet en te vragen waarom iemand het zo doet. Je kunt niet zomaar gaan lassen. Je moet meters maken, weten wat je moet doen, met welke materialen je moet werken en hiervoor heb je ook inzicht in het proces nodig. Als je bij Tijhof Autotransportsystemen begint is er dan ook veel ruimte om alle producten te leren kennen, mee te kijken bij anderen, te vragen of bij afbouw te gaan kijken hoe jouw onderdeel in het totaal wordt gezet, zodat je weet wat je maakt.
Ik ben hier begonnen als lasser en constructiebankwerker. Tijdens mijn opleiding heb ik ook een diploma MIG/MAG lassen gehaald. Toen de mogelijkheid zich aandiende om via IKBINDR en de scholingscheque een volgend niveau hierin te behalen was ik gelijk enthousiast. Ook mijn werkgever heeft bijgedragen aan de kosten. De opleiding bij Lastechniek Oost, duurde 12 weken en naast mijn fulltimebaan had ik 2 avonden per week les. Ik heb verschillende nieuwe lasposities erbij geleerd, nieuwe kennis opgedaan over het instellen van je apparaten en waarvoor je het allemaal in kunt stellen. Je leert echt weer een andere manier van lassen en andere lasprocessen dan je al kende, dus het was voor mij echt een verdieping en uitbreiding van de kennis die ik al had. We maken bij Tijhof Autotransportsystemen specifieke projecten en dit soort lascursussen helpen om projecten makkelijker uit te voeren.
Je moet echt wel motivatie hebben om dit te halen en doorzettingsvermogen hebben om hiervoor te gaan. Ik ben van mezelf niet zo’n theorie mens. Ik leer het snelst in de praktijk, dus ik moest er wel wat voor doen. Dat betekende thuis de boeken in. Je moet de lessen bijhouden en alles goed bestuderen en leren. Maar ook oefenen met de tekeningen en nieuwe technieken. We hebben proefexamens gedaan, proefwerkstukken gemaakt en heel veel geoefend voor het examen. Ik ben uiteindelijk met een 9 voor mijn theorie geslaagd. Dat roep ik zelf niet zo hard maar dat doet mijn omgeving en collega’s op mijn werk wel. Ik ben er ook wel heel erg blij mee natuurlijk. Ik heb het mooi gehaald, maar ben vooral enthousiast dat ik dit bijgeleerd heb.
Ik neem deze kennis elke dag mee in mijn werk. En omdat ik dit recent heb geleerd, zit het nog goed in mijn hoofd en pas ik het weer sneller toe. Daarom is het ook belangrijk denk ik, dat je dit soort opleidingen blijft doen. Het meest blij ben ik dat ik zoveel nieuwe dingen beheers, nieuwe lasposities ken en dat ik me weer meer bewust ben waarom ik dingen doe zoals ik ze doe. Ik ga met nog meer plezier naar mijn werk. Dat deed ik al, maar nu nog meer.